Select Language
English Finnish

Kirjoittaja Aihe: Auringonkukka - Sunflower  (Luettu 4830 kertaa)

Ekmanska

• Newbie
  • *
Auringonkukka - Sunflower
« : Toukokuu 06, 2013, 13:04:58 »
Katselin, että tälle kasville ei omaa aloitusta ollut, joten oonkos mä nyt sitten muka ainoa joka kasvattelee tätä jättiä pihallaan tänäkesänä?

Tänään siis huomasin, että kasvarissa viihtyneet auringonkukkakylvöt ovat heränneet eloon!Tai siis ainakin kaksi niistä :D kuusi niitä siellä kaiken kaikkiaan taitaa olla, mutta katsotaan vielä, josko loputkin heräisivät :)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 19, 2013, 11:40:09 kirjoittanut Maarit »

Bluesman

• Newbie
  • *
Vs: Auringonkukka
« Vastaus #1 : Toukokuu 06, 2013, 22:58:23 »
 Mukana ollaan. Tavalliset ovat jo hyvässä vauhdissa mutta Osmalat eivät ole vielä itäneet.

taikuri

• Newbie
  • *
« Vastaus #2 : Toukokuu 07, 2013, 14:09:18 »
Bluesman, ne Osmalat ovat toissakesän siemeniä, toivottavasti jaksavat vielä itää.... viimekesänä oli niin huonot kasvatusolot, että auringonkukan siemenet eivät kerenneet itämiskykyisiksi, ainakaan näillä leveysasteilla, harmi homma.
Ne Osmala siemenet kasvattavat suuren kukan, jonka leveydestä voi sitten kisata... mutta pituutta ne ei kasva kovinkaan paljon, ovat enemmänkin sellaisia tanakoita isolehtisiä tötteröitä :D

Bluesman

• Newbie
  • *
« Vastaus #3 : Toukokuu 07, 2013, 23:00:03 »
 Kyllä näyttää elinvoimaa piisaavan; kaikki sirkoilla.

tuomas

• Newbie
  • *
« Vastaus #4 : Toukokuu 24, 2013, 01:02:09 »
Auringonkukat ovat yksi suosikeistani, niitä on kasvateltu jo yli 10 vuotta ja jättisellaisissa tulee nyt 3. kesä. Nyt on kasvamassa 2 x Osmala -11, 2 x Ollila -11, 1 x egvga:n kirjeessä tullut siemen sekä 1 x Karvinen -10. Tavoitteena ei sen enempää kuin yli 5 metrinen.. ???

Janne

• Newbie
  • *
« Vastaus #5 : Heinäkuu 15, 2013, 12:32:01 »
Mitäs jäsenien auringonkukkarintamalle kuuluu? Itse idätin pari hyvissä ajoin ja panin maahan, onnistuin telomaan toisen jo istutusvaiheessa kun panin tukinarun liian tiukalle ja runko vääntyi. Toinen kasvaa ok:sti, varsi on paksu ja tukeva mutta nyt reilu 2,5-metrisenä on alkanut pukata nuppua latvaan. Paikkakin on vähän huono seinänvierus johon paistaa aurinko vasta iltapäivästä.

Pari myöhemmin idätettyä on vasta tuskin metrisiä.
Miten tuo 5-metrisen tavoite edistyy?

tuomas

• Newbie
  • *
« Vastaus #6 : Heinäkuu 17, 2013, 00:05:38 »
Siinähän se kasvaa tällä hetkellä noin 5 senttiä päivässä, aurinkoisina enemmänkin, mutta riippuu aika paljon säästä ja monesta muustakin asiasta pääseekö 5 metriin vai ei.. ei voi sanoa oikeastaan vielä mitään. Vielä voi tulla vaikka mitä ongelmia vastaan ja jos ilmat kylmenee niin sitten kasvu hidastuu ja hyvä jos menee 4 metriäkään rikki. Mutta kasvaa minkä ehtii, syksyllä näkee miten käy.. :-\
Ei vielä tällä hetkellä aivan yhtä pitkä ole tämä minun auringonkukka kuin Jannella, mutta nuppua ei vielä näy, joten sen puolesta kasvaa vielä pituutta lisää. Minulla ei tosin yleensäkään nämä jätit ole ehtineet kukkia, lukuunottamatta yhtä kukkaa viime vuonna.

Nyt on tänä kesänä jo 3 auringonkukkaa mennyt siihen kuntoon, että pois pitää leikata. Varteen ja lehtiin tulee ruskeita läikkiä ja siitä leviää ja hapattaa koko kukan.. Lehtiä olen leikellyt pois ja varrestakin puukolla varovasti sitä irrotellut/leikellyt, mutta aina ilmaantuu uusia läikkiä. Onko muilla samoja havaintoja?

Janne

• Newbie
  • *
Vs: Auringonkukka - Sunflower
« Vastaus #7 : Elokuu 31, 2013, 22:28:11 »
Ensimmäiseksi istutettu pääsi reilu 3 metriin ja teki kukan, alkaa nuokahtamaan. Tuoreempi päässää puolisen metriä pidemmäksi mutta nuppua pukkaa sielläkin. Mites muilla?

Maarit

• Moderaattori
  • Hero Member
  • Asioilla on taipumus järjestyä
« Vastaus #8 : Lokakuu 05, 2013, 18:07:31 »
Tänään on mitattu auringonkukan pituudessa uusi SE-tulos: 476,6 cm. Kasvattaja Hannes Forsell, Valkeala Kouvola.
Entinen SE oli  449 cm, joten tulos parani aika reilusti. Onnittelut kasvattajalle !
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 05, 2013, 22:02:42 kirjoittanut Maarit »

Maarit

• Moderaattori
  • Hero Member
  • Asioilla on taipumus järjestyä
« Vastaus #9 : Huhtikuu 20, 2014, 09:47:26 »
Jos kasvatatte Forsell -13 siemenistä tänä vuonna, niin vinkkinä että hän laittaa siemenet suoraan maahan kun routa on poissa ja maa hiukan kuivunut.  Hän kertoo että taimet eivät pientä pakkasta yleensä ole säikähtäneet.  Ainakin tuon lajikkeen voi siis kylvää suoraan. Tänä vuonna hän kylvi siemenet 16.4.

Pitää itsekin  tästä kaivella siemenet esille  :).

Nasty 76

• Newbie
  • *
« Vastaus #10 : Heinäkuu 22, 2017, 19:29:12 »
Useamman vuoden olen kasvattanut jätti aurongonkukkia,mutta nyt törmäsin tällaiseen. Yksi auringonkukistani tekee ns.varkaita joka lehden haarukkaan.ONko ihan normaalia? Poistanko ne vai annanko kasvaa?

Timotei

• Newbie
  • *
« Vastaus #11 : Heinäkuu 24, 2017, 21:26:50 »
Kyllä niitä varkaita tulee jonkun verran, tänä vuonna erityisesti. Olen poistanut  varkaat, joskus olen  antanut versojen kasvaa ja olen saannut melkosen pensaan.
Nyt on ollut kylmää ja auringon kukat näyttää virittyvän aikaisin kukkaan ja pituuskasvu jää lyhyeksi.
Täytynee tuoda kisoihin koristeeksi.

Timo R

Nasty 76

• Newbie
  • *
« Vastaus #12 : Heinäkuu 25, 2017, 08:58:10 »
Kiitos. ensimmäistä kertaa tuohon törmään nyt. Rivissä on kolme jätti kukkaa ja vain yksi tekee varkaita. Pituus kasvunkin aloitti vasta nyt ihan äskettäin kovalla vauhdilla,mutta on siltikin vain reilu kaksi metrinen nyt.