Select Language
English Finnish

Kirjoittaja Aihe: Kõrvitsmees 2013 - Juson 4. yritys  (Luettu 14916 kertaa)

Juso

• Ylläpito
  • Full Member
Vs: Kõrvitsmees 2013 - Juson 4. yritys
« Vastaus #30 : Kesäkuu 27, 2013, 17:54:47 »
Metriin ei kannata jättää, se pois. Kahteen metriin voi pölyttää ja sitten seuraava vielä pääversoon ja yksi johonkin 4/5  sivuversoon (siis 4/5 samalla puolella olevaan). Se kahteen metriin tullut on vielä melko lähellä mutta voi kasvaa suureksi. Suomessa parempi lähempänä ja enemmän kasvupäiviä, kuin optimisijainti (3m->) ja vähän kasvupäiviä. Sanoisin että mikä tahansa ennen 10.7 pölytetty kasvaa vielä suureksi. Jos joku 1-5.7 pölytetty kasvaa joka kasvaa hyvässä paikassa on todennäköinen lopullinen. Sivuversossa kasvu alussa melkein aina nopeampaa muttei kannata antaa hämätä.

Juso

• Ylläpito
  • Full Member
« Vastaus #31 : Kesäkuu 29, 2013, 18:01:00 »

Mahtoko tuo 934 ottaa ? Päivä on 7. Ikinä en oo ollut näin ajoissa. Olis hyvä jos kerrankin sais kasvaa täydet 90 päivää. Meinaan koittaa huimaa kuviota eli jätän tuon kurpitsan solmusta lähtevän sivuverson kasvamaan ja teen siitä toisen "pääverson". Voi olla että paikat repee, mutta "go big or go home".

Juso

• Ylläpito
  • Full Member
« Vastaus #32 : Heinäkuu 02, 2013, 10:06:47 »
Kyllä on pieni kun tänään mittasin 10-päivän cc:n verrattuna kaikkiin aiempiin. Saas nähdä tuleeko mitään? No kolme muutakin on pölytetty ja aikanaan 1622 Young lähti huonosti liikkeelle, mutta suurempi oli sekin.

Juso

• Ylläpito
  • Full Member
« Vastaus #33 : Heinäkuu 05, 2013, 09:59:55 »

Sitten: vuoden ensimmäinen skaalalakuva, käytetään tässä vaiheessa 0.3 l tölkkiä vielä. Nyt on kasvua alkanut tapahtua, mutta aiempiin vuosiin nähden kovin hitaasti. Nyt kuitenkin viime päivät n. 6 senttiä CC (ympärysmitta) vuorokaudessa.  Etana näyttää käyvän vieraisilla joten Ferromolia ympäristöön. Kannattaa muistaa hyvä alusta tässä vaiheessa koska satakiloisena ei alle mitään enää saa. Esim hieno hiekka on hyvää, tasoittuu alle ja antaa kurpitsan kasvaa. Jotain harsoa pidän alla tässä vaiheessa koska pinta on todella herkästi vaurioituva.

Muistiin itselle: ei pitäisi mittailla jatkuvasti!

Maarit

• Moderaattori
  • Hero Member
  • Asioilla on taipumus järjestyä
« Vastaus #34 : Heinäkuu 05, 2013, 10:28:09 »
Hidasta on alkukasvu täälläkin - en ole vielä mistään pölytetystä varma että lähtikö kasvuun vai ei  ::) Kaikki tähän asti pölytetyt on pölytetty yhdellä ja samalla kasvilla, oon jo miettinyt sitäkin että voiskohan se olla steriili vaikka siitepölyä niissä kukissa on ollutkin  :o Tämän aamun pölytyksissä kahteen eri kurpitsaan sain jo käytettyä muiden kasvien kukkia, joten ehkä näistä jotain tulee.

Hyvältä näyttää tuo sun kurpitsa. Meinaatko jättää sen kasvamaan ihan maata vasten ilman styroxia tm.  ?

Juso

• Ylläpito
  • Full Member
« Vastaus #35 : Heinäkuu 05, 2013, 12:55:52 »
Hidasta on alkukasvu täälläkin - en ole vielä mistään pölytetystä varma että lähtikö kasvuun vai ei  ::) Kaikki tähän asti pölytetyt on pölytetty yhdellä ja samalla kasvilla, oon jo miettinyt sitäkin että voiskohan se olla steriili vaikka siitepölyä niissä kukissa on ollutkin  :o Tämän aamun pölytyksissä kahteen eri kurpitsaan sain jo käytettyä muiden kasvien kukkia, joten ehkä näistä jotain tulee.

Hyvältä näyttää tuo sun kurpitsa. Meinaatko jättää sen kasvamaan ihan maata vasten ilman styroxia tm.  ?

Kyllä meinaan jättää hiekan päälle, ehkä jotain hallaharsoa hiekan päälle. Styroksi on hieman hankala jos joutuu siirtämään ja lisäksi ei juuri liu kurpitsan kasvaessa. Hiekka antaa sopivasti periksi ja pitää pohjan kuivana. Ekana vuonna oli vesivaneria, sen jälkeen enemmän tai vähemmän tällä systeemillä. Joku ulkomaalainen kerran varoitteli kun oli jotain mansikkakangasta tuo päällimmäinen kerros, että aurinkoisella säällä musta/tumma lämpeää ja kypsyttää hedelmän. Oli kuulemma kokemusta.

Maarit

• Moderaattori
  • Hero Member
« Vastaus #36 : Heinäkuu 05, 2013, 16:48:10 »
Uusi ajatus minulle tuo pelkän hiekan päällä kasvattaminen - olen aina laittanut styroxin siihen alle ajatuksena se että kurpitsa ei ole märkää maata vasten. Melkein aina joutuu sitä kurpitsan asentoa vähän korjailemaan ja totta on, että se on hiukan hankalaa siinä styroxlevyn päällä. Muistelen että minulla on vielä vähän hienoa hiekkaa jäljellä kasvihuoneen perustustöiden jäljiltä, pitääkin katsoa jos vaikka yhdelle kurpitsalle kokeilisi sitä alustana.

Juso

• Ylläpito
  • Full Member
« Vastaus #37 : Heinäkuu 09, 2013, 16:00:04 »
Tässäpä pieni video nykytilanteesta 934:n suhteen . Rikkaruohojen kanssa taistellaan. Hevonpeen mukana siemeniä tulee riittävästi. Melko pieni on 17 päiväiseksi, eikä lehdistä päätellen typpeä ole ainakaan liikaa, kun valtavia sinivihreitä norsunkorvia ei näy.

Maarit

• Moderaattori
  • Hero Member
« Vastaus #38 : Heinäkuu 09, 2013, 16:53:45 »
Jopas onkin jo iso, sekä kasvusto että itse kurpitsa. Hyvän näköiset molemmat !  Kyllä tulen aika lailla perässä omieni kanssa  :) Tänä vuonna on harakat aiheuttaneet aikalailla harmia ja ylimääräistä työtä   :(

Juso

• Ylläpito
  • Full Member
« Vastaus #39 : Heinäkuu 09, 2013, 17:50:00 »
Itse asiassa ei aiemmin ole ollut mikään noista "isoista" mitatuista noin pieni 17 päiväisenä. Mutta Don Young vastasi mulle aikanaan kun olin huolissani että edes 20 pv kohdalla ei voi vielä ennustaa mitä tuleman pitää. En muista kuinka monta 1000 paunan kurpitsaa hän on kasvattanut ja sanoi että niissä on ollut alkuun tosi pieniä mutta myös nopeasti alun kasvaneita. Eli ei voi ennustaa.

Maarit

• Moderaattori
  • Hero Member
« Vastaus #40 : Heinäkuu 09, 2013, 22:38:48 »
Kiitos tiedosta ja lohdutuksen  sanoista,
terv. nimimerkki ikuinen nelonen  ;)

Juso

• Ylläpito
  • Full Member
« Vastaus #41 : Heinäkuu 17, 2013, 09:59:01 »

25 päivää ja cc =156 cm . Kyllä on hidasta...?! Onneksi aikaa syksyyn on mutta jos 40 päivän kohdalla pitäis olla puolet painosta kasassa niin terve. Ja eiköhän se napa ala notkahtaa sisäänpäin :(

Muut...kuvia kanssa kehiin.

Juso

• Ylläpito
  • Full Member
« Vastaus #42 : Heinäkuu 23, 2013, 07:46:11 »
Kyllä nyt on aika varmaa ettei tuosta mitään tule. Kasvi näyttää ihan hyvältä jne,  mutta kun ei pallukka kasva, eikä uuttakaan enää ehdi kasvatella. Vertailupohjaa mittauksissa on riittävästi, ja viime vuonnakin kasvoi kurpitsat nopeammin. Joko maassa on jotain vialla ja pahasti tai sitten vaan tästä yksittäisestä siemenestä ei mitään kasva. Toinenkin (Young) käyttäytyy samalla lailla.
Hitto, kerrankin kun oli ajoissa pölytyksien kanssa.

Juso

• Ylläpito
  • Full Member
« Vastaus #43 : Heinäkuu 27, 2013, 16:47:45 »
Sinne jäi kurppa yksikseen 11 päiväksi, eikä kovin hyvää voi ennustella jos näillä säillä kasvaa ympärystä 80 kiloisena 5 cm vrk ja edessä on tuo pitkä jakso kastelematta. Neljään viikkoon ei ole satanut ja luonto alkaa olla melkoisen palanutta. Voipi punnitukseen tulla kurpitsatta töihin.

Ihme homma, näillä lämmöillä kasteltuna pitäisi kyllä kasvaa mutta kun ei. Kolme vuotta sitten kärräsin kolme kuormaa pevonpeeturvetta , istuttelin siihen ja tuli toistasataa kiloinen. 273 vai..4 kasvoi niin ikään puolihuolimattomasti kompostikummulla ja ykkösyksilö ennen halkeamistaan meinasi ulos aitauksesta. Nyt juroo vaan.

Nyt kun muka jotain tietää ja yrittää on vaivalloista... Ja tuo ettei olla paikalla, jota en keväällä tiennyt vielä, niittaa kyllä homman.

Maarit

• Moderaattori
  • Hero Member
« Vastaus #44 : Heinäkuu 27, 2013, 16:57:22 »
Harmi kun sattui jurova yksilö sinulle tälle vuodelle, ja vielä päälle noin pitkä jakso ilman kastelua  :(   Varmaan ottaa pannuun kun sen eteen on kummiskin tehnyt töitä keväästä lähtien!

Kolmatta vuotta ikäänkuin kunnolla kasvattavana, tai ainakin sinnepäin, olen huomannut että on näköjään yksilötä jotka ei vaan ala kasvamaan kunnolla. Minulla sellainen on tänä vuonna 1219 Paton -09  - hedelmä kasvaa kuin joku tavallisen kokoinen kurpitsa vaikka kasvimassaa on kyllä takana reippaasti.  Tällaiseen en ole kyllä ennen vielä törmännyt.   Onneksi se ei ole mulla ainut kurpitsa, vois olla muuten itku aika lähellä  ::)

Peukkuja pidän että sinulla se kurpitsa innostuisi kasvamaan ja sadetta tulisi taivaalta sillä aikaa kun ootte poissa !