Select Language
English Finnish

Kirjoittaja Aihe: Ulosistutus ja sen jälkeinen aika  (Luettu 2637 kertaa)

Juso

• Ylläpito
  • Full Member
Ulosistutus ja sen jälkeinen aika
« : Huhtikuu 08, 2013, 18:57:07 »
Juso

Käsitellään tässä muutamia pulmia ja juttuja mitkä liittyvät ulosistutukseen ja sen jälkeiseen aikaan.

Pääversohan lähtee toisen lehden suuntaan (useimmiten). Kannattaa istuttaa kasvi hieman kallistuneena toisen lehden suuntaan ja melkein sirkkalehdet maanpintaan, niin lähtee siitä hyvin puskemaan.
----
Bigpumpkinsissa on ollut viime päivinä useampi kirjoitus kalsiumnitraatin (kalkkisalpietarin) hyödyllisyydestä kevät kastelulannoitteena. Alussahan tarvitaan typpeä, ja kasvi joutuessaan kylmään maahan ei pysty sitä hyvin hyödyntämään. Väittävät että kastelu taimen ympärille metriin asti olisi hyödyllistä typensaannin kannalta. Kasvi lähtee kuulemma kuin hauki kaislikosta. Mitä sanoo lannoite-eksperttimme Otski tänä?

Ja missähän tätä on sitten saatavissa? Nutrifortella on Typpi &Kalsiumlannoite 800g purnukoissa aika heikosti saatavilla, ja Yaralla Yaraliva Calcinit 25kg säkeissä, jossa lienee turhaa ylimäärää harrastelijalle.
Nuohan ovat vesiliukoisia lannoitteita ja sinällään käytettävissä muillekin puutarhakasveille.

Maija K
21.4.2012 06:26:13
Etsinyt tuota nutriforten typpi/kalsiumlannoitetta, löytämättä sitä. Sen puuttuessa saanut hyvän tuloksen Nutriforten
Starttilannoitteella 800 G.

Juso
21.4.2012 08:16:12
Jos teillä on Agrimarket lähellä niin siellä on tuota Yaraliva Calcinitia (samaa tavaraa).Itse ostin ison säkin kun käytän myös chilien vesivilelyssä.

Starttilannoitteessa on myös PK mukana. Olen itse ostanut tomaatti&mansikka(1)-ja Typpi&Kalsiumlannoitetta(2) Chilitarvike.fi:stä, koska sitä ei tosiaan juuri puutarhamyymälöistä.

Toki noiden kuluttajapakkausten hinnat eivät ole missään suhteessa ammattikäyttöön tarkoitettujen "samojen" lannoitteiden kanssa. Olisko maksanut jotain 25€ tuo 25 kg pussi kun Nutriforte oli 8€/800g. Chilifoorumilta opin että nuo Yaran tuotteet ovat aivan samoja kuin tuo Nutriforten 1&2.Yhteensä maksoi 60 nuo 2*25kg kun chilitarvikkeessa 8+8+8(postitus)=24. Riittääpä moneksi vuodeksi sitten.

otski
22.4.2012 07:49:47
Vai apulantaekspertti, kaikkea sitä kuuleekin. Itsekkin miettinyt näitä typpilannoitteita kun osalla kasvupaikoista muita ravinteita on yllinkyllin. Suomensalpietaria olis omasta takaa mutta sen kloorivapaus ei ole netistä selvinnyt, räjähteen teko-ohjeita kyllä löytyy. Täytyy ottaa puhelin käyttöön. Ureaa löytyy kanssa ja se on ainakin kloorivapaata ja vaikutukseltaan kaikkein äkkinäisintä . Kalkisalpietariakin kai käytetään sen nopean vaikutuksen takia.
Syksyllä kyselin K-maataloudesta Ferticare Combi kastelulannoitetta ja olisi saanut mutta 500kg lavalla ja minulle 25kg säkki olisi riittänyt muutamaksi vuodeksi. Täytyykin kysellä Agrista jos pitävät näitä paremmin varastossa ja hintahan minullakin kyselyjen perimmäisenä tarkoitksena ollut.

Juso
22.4.2012 10:18:27
Ureaa olen käyttänyt kanssa typpilannoitukseen sekä salaista haisevaa asetta, nokkoskäytettä. Agrimarket Hyvinkäältä ostin, ja eiköhän nuo siirtele paikasta toiseen.

Eki
23.4.2012 09:39:57
Keravan Hong Kong myi ainakin viimevuonna Nutriforten 2 Typpi&Kasium 15-0-19 ravinnetta (800g). Täytyy tänävuonna avatapurkki ja kokeilla.

otski
25.4.2012 07:18:48
Näitä typpilannoitteita selvitelty ja Suomensalpitari "käytännössä kloorivapaa" eli se sisältää 1% kaliumia jossa klooria joten ainakin minulla jää pois näistä vaihtoehdoista. Kalkkisalpietarikin on vielä olemassa mutta ainakin ravinnesisällöltään sama kuin Yaraliva Calcinit. Kouvolan Agrista löytyi Ferticare Combi 1 ja 2 joten tänä kesänä ei tarvii ostaa punaista sikahintaan. Kiitokset jusolle vihjeestä.

Juso
26.4.2012 21:29:49
Kannattaa varoa ensimmäisiä totutteluja aurinkoon. Näyttää että onnistuin polttamaan 1. lehdet kaikilta. Ulkoilu kasvihuoneessa, jonka pitäisi blokata UV 99% sekä yksi harso edessä. Ei riittänyt ja nyt kärsitään mutta toivottavasti toivutaan 2. lehdestä eteenpäin. 1. lehdet jäävät aivan postimerkin kokoisiksi.

Minikasvariinkin aluksi 2 x harso päälle! Siitä sitten vähentämään harso/viikko.

Juso
29.5.2012 20:21:03
Joku kirjoitteli Pentin puolella että versojen multaus on käynnissä jo. Ainakin aikanaan saamani ohjeen mukaan pääversosta kannattaa jättää metri puolitoista multaamatta. Tämä siksi ettei pääverso lähde mätänemään. Sivuversot yleensä ainakin itse multaan kaikki heti ensimmäisestä lehtisolmusta lähtien. Mutta pitkällä on porukat meikäläiseen nähden jos kurpat työntää jo sivuversoja.

Juso
5.6.2012 08:26:15
Minikasvarit/harsoviritykset kannattaa pitää päällä juhannukseen asti. Niitten funktio on kahdenlainen (ainakin): suojata kasvia ympäristöltä eli tuulelta ja hallalta. Se tärkeämpi on ylläpitää korkeampaa lämpötilaa kuin normaalisti alkukesästä. Kurpitsan kuten useimpien muidenkin optimaalinen kasvulämpötila (yhteyttämisen kannalta) on korkea Suomen keleihin nähden: 27-29 astetta päivällä ja luokkaa 17-20 yöllä. Tuohon yölämpötilaan ei ilman lämmityksiä pääse. Mutta päivällä minikasvarissa saavuttaa helpostikin 25-30 astetta. Ylärajalla ollaan melko lähellä pistettä, jolloin kasvin haihdutuskyky ylitetään ja kasvi tilapäisesti nuupahtaa, eli lehtien reunat kääntyvät kohti maata. Ei sekään ole vaarallista muttei edistä kasvua. Haihduttaminenhan on kasvin keino kuljettaa ravinteita veden mukana eri kasvinosiin.

Eli älkää heittäkö niitä minikasvareita/harsoja pois heti kun aurinko hieman paistaa, 15 asteen lämpötilassa kurpitsa ei paljoa kasva vaikka mollikka paistaisi täysillä. Pikemminkin jatkakaa niitä erilaisilla harsovirityksillä niin kauan kuin on mahdollista. Harsohan on mitä turvallisin ja sen kanssa on mahdotonta mennä pieneen vaikka peittelisi koko kesän. Aina voi miettiä että miksi esim varhaisperunat kasvatetaan harson alla.
Harso lisää lämpötilaa aina muutamalla asteella, lisää ilman CO2-pitoisuutta joka on myös yhdenlainen kasvubuusti, eli luo suotuisan mikroilmaston lähelle kurpitsaa.

Jos kasvari on kokonaan muovia, silloin pitää olla itse paikalla, että saa päädyt auki aurinkoisiksi päiviksi. Kokonaan suljettu muovihuone ilman tuuletusta on kasvin surma heti kun aurinko paistaa ulkolämpötilasta riippumatta. Toisaalta muovihuone missä on mahdollisuus säätää lämpötilaa joko itse availemalla tai automaattiavaajilla on tietysti optimaalisin olosuhde jättikurpitsan taimelle.

Hyvä kompromissi on laittaa muovikasvariinpäädyt harsosta, sillä konstilla on melko vähällä hoidolla saatu useita suuria kurpitsoja alulle.

Pitäkää ne viritykset päällä, varsinkin kun on kolea alkukesä!