Select Language
English Finnish

Kirjoittaja Aihe: Vesimeloni  (Luettu 2909 kertaa)

Maarit

• Moderaattori
  • Hero Member
  • Asioilla on taipumus järjestyä
Vesimeloni
« : Huhtikuu 08, 2013, 16:48:48 »
Nuu:
Onkohan jättivesimelonin kasvatus ulkona ihan poissuljettu ajatus? Tekisi mieli kokeilla sitä mutta sille ei ole kasvihuonepaikkaa jaossa, sen verran sen kasvusto näköjään tilaa vaatii. Onko kenelläkään kokemusta ulkokasvatuksesta, minkä kokoiseen hedelmään on mahdollista päästä ?

Tuija
30.3.2012 :
Minulla oli viime kesänä yksi ylimääräinen vesimelonin taimi avomaalla kasvamassa ja se ei kyllä kerennyt kasvamaan niin isoksi että siihen olisi hedelmää pystymyt kasvattamaan, mutta kasvupaikka ei ollut erityisen paahteinen.
Vesimelonin kasvu on mielestäni suoraan verrannollinen lämmön määrään, joten suosittelen kasvattamaan sitä maapohjaisessa huupissa/kasvihuoneessa tai pihan paahteisimmassa paikassa.

Nuu
30.3.2012 :
Jos pystyisi itse hedelmän ja jonkin verran sitä ympäröivää kasvustoa suojaamaan sellaisella muovisella telttamaisella rakennelmalla jota voisi ehkä kasvihuoneeksikin kutsua, riittäisikö se vai pitäisikö koko kasvusto saada sen alle? Minulla on sellainen itserakennettu minikasvihuone jota pidin viime kesänä jättikurpitsan kasvuston päällä sen alkutaipaleella, ja taas myöhemmin sen itse kurpitsan päällä sen lopputaipaleella ilmojen kylmettyä. Sen koko vaan ei riitä koko vesimelonin kasvustolle.

Tuija
31.3.2012  :
Kyllähän kaikki tuollaiset lämpösumman lisäämiseen tarkoitetut systeemit luulisi auttavan vesimelonin kasvussa, siinähän sitä oppii kun kokeilee erillaisia ratkaisuja.
Minulla on vain yhden vuoden kokemus tämän kasvin parissa, joten neuvotkin on aika vajavaiset :)

Nuu
18.4.2012:
Niksejä vesimelonin siemenen idättämiseen?

Tuija
18.4.2012  :
Minä tyrkin siemenet vaan kosteaan multaan ja laitan ne lämpöiseen paikkaan itämään (+25c tai jopa yli)...mutta olen kuullut että siemenet kannattaa viilata kevyesti, sitten liottaa muutama tunti ennen multiin laittamista :)
... mutta hyvin nuo on mulle ainakin itänyt ihan näinkin perinteisellä tavalla, laitan ensin ruukun täyteen jotain perusmultaa ja siemenen kohdalle olen laittanut kaktus- tai taimimultaa niin ei ole liian märässä jos sattuu vettä hurahtamaan liikaa... taimimullan kuohkeus estää siemenen mätänemisen.

Nuu
19.4.2012 :
Kiitos, tuosta on apua. Huomenna heti siemenet multiin.

Nuu
5.5.2012 :
Kovin hitaasti kasvaa vesimeloni. Nyt on vasta ensimmäisten sirkkalehtien lisäksi ilmestynyt uusi lehti. Se kasvaa minulla päivät kasvihuoneessa jossa auringon paistaessa lämpöä piisaa ihan reilusti eikä paisteettomassakaan laske alle +10 asteen . Yöt viettää edelleen sisätiloissa jättikurpitsoiden kanssa n. +18 lämmössä.
Hidas alkukasvu on ihan hyvä asia, ei ole kiirettä ulos kasvupaikalle istuttamiseen liiallisen kasvuston takia. Näin keväällä jokainen voitettu viikko on plussaa :)   Tuijalle kiitokset neuvoista !

Tuija
5.5.2012 :
Vesimeloni on todella hidas alussa mutta kyllä se siitä lähtee, alussa aina tuntuu että ei tästä mitään tule, mutta kyllä se siitä.... se myös kestää ihan uskomatonta paahdetta, se on tosiaan lämpöä vaativa kasvi :)

Nuu
10.5.2012 :
Noniin joko onnistuin sössimään koko vesimelonin kasvatuksen. Ohjeissa sanotaan että pölytys täytyy tehdä kahden eri kasvin välillä varmistaakseen pölyttymisen. Ja minulla on vain yksi taimi kasvamassa, eikä oikein tilaakaan toiselle olisi :(
Millaisia pölytyskokemuksia tellä on, onnistuuko kasvatus yhdellä kasvilla vai meneekö kovin epävarmaksi ?
Toinen asia on taimen istutuskohta sille kunnostetulla alueella. Kun se kasvaa köynnöstävästi niin oletan että se kannattaa istuttaa aikalailla alueen reunaan alueen keskiosan sijaan. Vai onko keskiosa parempi leveälle levittyvää juuristoa ajatellen ?
Näiden asioiden kanssa tänään painin kun valmistin vesimelonin kasvualustaa.

Tuija
10.5.2012 :
Viime vuonna minä pölytin tyttökukat saman kasvin pojilla ja en kyllä huomannut siinä mitään ongelmaa, sillä tulokseksi sain sen 62kg painoisen vesimelonin :)
Ihan kunnostetun alueen laidasta tämäkin taimi lähti kasvamaan, kaippa ne juuret osasivat mennä ravinteet hakemaan sieltä mistä sitä vain saivat, mutta olisihan se tietty hieno asia, että joka puolella juuristoaluetta olisi kuohkea hyvin lannoitettu maa... mutta tilan puute vaivaa täälläkin, ikävä kyllä.

Nuu
10.5.2012 :
Tuija, kiitos nopeasta vastauksesta. Ehkä tässä vielä saan sitten kasvatettua "137 Osmala -11" -siemenistä jotain itsekin :)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 08, 2013, 16:57:11 kirjoittanut Maarit »