Select Language
English Finnish

Kirjoittaja Aihe: Tomaatti - Tomato  (Luettu 11741 kertaa)

aami

• Full Member
Tomaatti - Tomato
« : Huhtikuu 05, 2013, 12:59:53 »
Tomaatit kylvin hätäpäissäni jo aikaa sitten. Taimet kasvoi kauniisti vanhan akvaariolampun porottaessa valoa 24/7. Tuli kevät ja aurinko, ajattelin että auringostahan nuo tomaatit tykkää ja tälläsin ne eteläikkunalle, jonne ne unohdin koko päiväksi ja seuraavaksikin. Illalla sitten kun menin tervehtimään taimia ja kas, lehdet olivat muuttuneet "paperiksi". No, taimet jäivät kyllä henkiin, ja seuraavat lehdet näyttävät jo voivan paremmin...  :-X
« Viimeksi muokattu: Elokuu 19, 2013, 11:30:51 kirjoittanut Maarit »

aami

• Full Member
Vs: Tomaatti
« Vastaus #1 : Huhtikuu 06, 2013, 09:25:26 »
Pistin vielä pari siementä (5.03 Menting) multiin, kyllä ne nyt ennen kisoja pitäs ehtiä tomaatin kasvattamaan!

aami

• Full Member
« Vastaus #2 : Huhtikuu 11, 2013, 09:33:42 »
Tiedän, että Taikuri taikoo myös isoja tomaatteja, miltä näyttää siellä?  :-*

taikuri

• Newbie
  • *
« Vastaus #3 : Huhtikuu 11, 2013, 10:53:20 »
Ihan kohtuullisen hyvän näköisiä tomaatintaimia täällä kasvatellaan, pituutta n. 10cm....kalpeitahan nuo vähän ovat kun sisällä vielä asustavat, tänään pitää varmaan mennä tutkailemaan tuota minun pikkukasvaria, josko laittaisi sinne lämmöt pöhisemään niin tomaatitkin pääsisivät totuttelemaan auringon valoon.
Siemenvalintani tänä vuonna ovat: 5.51 Meisner, 5.16 Bouduo, 5.07 Bouduo, 4.37 Osmala ja 3.24 Osmala :)

taikuri

• Newbie
  • *
« Vastaus #4 : Huhtikuu 22, 2013, 09:34:40 »
Siirsin tomaatit toissapäivänä minun pikkukasvariin, siellä ne nyt saavat kärvötellä lämpöpuhaltimien kera varsinaiseen istutushetkeen saakka, toivottavasti yöpakkaset alkaisivat hellittämään, sillä yölämpötilat menevät hiukka liian alas vaikka lämmittimet pöhisevät täysillä :-\

aami

• Full Member
« Vastaus #5 : Huhtikuu 24, 2013, 15:01:58 »
Mun pikkukasvari on niin harvatekoinen ettei sinne uskalla viedä vielä mitään.

aloittelija

• Vieras
« Vastaus #6 : Huhtikuu 29, 2013, 16:02:32 »
Mulla kasvaa kolme tomaattia, Ollila 2012. Ovat jo tekemässä kukkanuppuja eteläikkunalla, korkeutta kuitenkin maltillisesti vielä. Onko kenelläkään tietoa, mitä lajiketta jättitomaatit yleisesti ovat?

Maarit

• Moderaattori
  • Hero Member
  • Asioilla on taipumus järjestyä
« Vastaus #7 : Huhtikuu 30, 2013, 17:08:22 »
En ole koskaan nähnyt minkään lajikkeen nimeä, kasvattajan nimellä nämä kulkevat.  Veikkaan että kasvatettavaksi on vaan valikoitunut pihvitomaattilajikkeista sellaisia jotka tekevät suuria tomaatteja, ja kenties niitä on joitakin pölytetty (risteytetty) keskenään ?  Tuo on ihan omaa mietintää kylläkin  :)   

Olen jättitomaattia kasvattanut kerran, ensimmäisenä jättivuotenani, ja siitä tomaatista totesin ettei sen maku ollut kummoinenkaan. Kokoakaan en sille kamalasti saanut kun en raaskinut jättää vaan yhtä hedelmää kasvamaan vaan kasvattelin useampia  ::) Totesinkin silloin että hyötykasvattaja on minussa niin syvään iskostunut että minusta ei ole kasvattamaan tomaattia josta saan satoa vaan yhden hedelmän verran - siirryin suosiolla isompiin jätteihin kuten kurpitsoihin joista saa satoa rrrrreilusti !  :P

taikuri

• Newbie
  • *
« Vastaus #8 : Toukokuu 07, 2013, 13:57:54 »
Aloittelija, yleisimpiä jättitomaattilajikkeita ovat Delicious ja Big Zac... onhan niitä toki lisääkin... itseasiassa kaikkia pihvitomaattilajikkeita voi kokeilla, eihän sitä koskaan tiedä mistä se jätti kasvaa :)
Mutta kaikista turvallisimpia vaihtoehtoja ovat nämä suoraan kasvattajalta tulleet siemenet esim. Ollila, Osmala.

Minun tomaatit on nyt sitten istutettu kasvariin omille paikoilleen ja kun katsastelin noita eka nuppusia niin täytyy sanoa että 4.37 Osmala tulee kasvattamaan huikaisevia megabloomeja, jippiaajee!!! :D Tästä tuleekin jännittävä tomaatinkasvatus kesä!

aami

• Full Member
« Vastaus #9 : Toukokuu 29, 2013, 08:49:26 »
"Megabloom", megakukan nuppu, tämän kun saa pölytettyä niin.. tässähän ihan innostuu :P

taikuri

• Newbie
  • *
« Vastaus #10 : Kesäkuu 11, 2013, 14:52:57 »
Hehee... tomaatit ovat alkaneet pulskistumaan lupaavasti, ikävä kyllä menetin muutaman lupaavan kukkasen pölytysvaikeuksien takia kun oli niin kova helle... mutta eiköhän noista lopuista nyt jotain tule jos kelit pysyvät kohdillaan :)

taikuri

• Newbie
  • *
« Vastaus #11 : Heinäkuu 06, 2013, 21:16:03 »
En tiedä muista tomaatin kasvattajista.... mutta 4.37 Osmala on aika kova kasvattamaan tosi jättimäisä tomaatteja, mulla ainakin näyttää siltä.... stay tuned  ;D

taikuri

• Newbie
  • *
« Vastaus #12 : Heinäkuu 06, 2013, 21:19:32 »
No, tarkoitus oli sanoa jättimäisiä... ei "mäsiä"... hohhoijakkaa  ;D

aami

• Full Member
« Vastaus #13 : Heinäkuu 08, 2013, 13:09:37 »
Mä en oo saanu mitään vielä kunnolla pölytettyä, mutta nuppuja piisaa  ::)

taikuri

• Newbie
  • *
« Vastaus #14 : Heinäkuu 13, 2013, 13:32:00 »
Eka tomaatti pyörähti puntarille ja vaaka näytti lukemaa 1.878 kg (4.14lb), ihan kiva tomaatti noin alkajaisiksi :)
Tuo tomaatti kasvoi minun omasta 4.37 Osmala siemenestä ja ihan kivan kokoiseksi venyikin aika pienestä tuplakukasta (keväällä oli vähän pulaa megabloomeista).