Select Language
English Finnish

Kirjoittaja Aihe: siemenet ei idä?  (Luettu 349 kertaa)

MikkoUtriainen

• Newbie
  • *
siemenet ei idä?
« : Huhtikuu 08, 2018, 11:13:38 »
Jostain syystä en ole saanut yhtään siementä itämään tammikuun yhdistyksen tutustumispaketista? Onko huono saanto yleistä vai mikä mahtaa olla ongelmana?
Ei kai niissä mitään peittausaineita ole? tai voiko olla paleltuminen?
vai enkö ole tarpeeksi kärsivällinen, nyt vasta 4vkoa ekoilla..

Maarit

• Moderaattori
  • Hero Member
  • Asioilla on taipumus järjestyä
Vs: siemenet ei idä?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 08, 2018, 14:18:43 »
Tutustumispaketilla tarkoitat varmaan yhdistyksen jäsenilleen jäsenetuna lähettämää siemenkirjettä. 
Olethan tutustunut kotisivuilla oleviin kasvatusohjeisiin ?  Siellä on aika hyvin olemassa myös idätysohjeet eri lajeille. Joidenkin lajien siemenet itävät huonommin kuin toisten, siksi kannattaa idättää ohjeiden mukaan jotta onnistumisen mahdollisuus on mahdollisimman hyvä.  Eri lajeilla on myös itämisajoissa suuria eroja. 

Siemeniä ei ole mitenkään etukäteen käsitelty,  myöskään paleltuminen ei haittaa siemenien itämistä. 

Kovin montaa siemenkirjeessä ollutta lajiahan ei vielä aikataulullisesti edes ole itämään laitettu, esim. kaikki kurpitsasukuiset vielä odottavat omaa kylvövuoroaan.

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 08, 2018, 14:21:27 kirjoittanut Maarit »

MikaT

• Newbie
  • *
« Vastaus #2 : Huhtikuu 13, 2018, 21:06:37 »
Minulla oli joku vuosi sitten myös ongelmia saada oikeastaan mitään itämään. Kokeilin kaikenlaista, kyselin ja etsin.
Kokeilujen jälkeen minulle sopivin on ollut lauttaidätys. Tänäkin vuonna lähes kaiken idätän lautalla, tähän asti hyvin tuloksin.
Sellerit laitoin yhdistyksen ohjeiden mukaan multaan ja kelmun alle. Nekin itivät, pitkän ajanjakson aikana. Pienestä se kasvi alkaa!
"Kissanhiekka" idätystä pitää kokeilla joskus, olen kuullut hyviä kokemuksia. Se säilyttää kuulemma kosteuden hyvin.
Sopiva lämpötila ja sopiva tasainen kosteus, näitä pidän tärkeänä.
 Idätys ei kaipaa valoa?

MikkoUtriainen

• Newbie
  • *
« Vastaus #3 : Huhtikuu 28, 2018, 21:56:55 »
Mikä materiaali on lauttaidätyksessä? Oma kokemukseni on että kookosnapit on ollu aika vaikeita saada saantoa. Pitää tutkia vielä pH:ta. Taimimullalle pH on annettu. Napeille huonommin. Kuinka lautat?

MikaT

• Newbie
  • *
« Vastaus #4 : Huhtikuu 30, 2018, 23:45:22 »
Erilaisia kelluvia kokeiluja. Päädyin autonvahanlevitys sieneen... :D
 Ohuilla lautoilla oli taipumus minulla upota tai kastua liikaa joten halusin korkeamman lautan.
Kookosnappeja en ole kokeillut, enkä mittaillut mistään koskaan pH:ta.
Vesi,sieni, suodatinpaperi ja talouspaperi, alhaalta ylöspäin. Näin tänä keväänä. :-)