Select Language
English Finnish

Kirjoittaja Aihe: Varsiselleri - Celery  (Luettu 5444 kertaa)

Maarit

• Moderaattori
  • Hero Member
  • Asioilla on taipumus järjestyä
Varsiselleri - Celery
« : Tammikuu 26, 2016, 17:50:40 »
Tämänvuotisessa ensimmäisessä siemenkirje-erässä oli varsi- eli lehtisellerin siemeniä.
Kylläpä on tosiaan pieniä ne siemenet. Ratkaisin kylvön niin että täytin ensin istutusastian taimimullalla ja kostutin sen valmiiksi. Sitten avasin istutusastian päällä siemenpussin leikkaamalla toisen pitkän sivun ja toisen lyhyen sivun auki. Näin pussi aukeni kuin kirjan sivut levälleen. Sen sitten käänsin ylösalaisin ja siemenet varisivat mullan päälle.
Siemenet peitin hyvin kevyesti vermikuliitilla, vettä vielä suihkupullosta pari suihkausta ja kelmu päälle. Jätin astian ruokapöydälle, varmaan ihan passeli itämislämpötila siinä ja huomaan helposti kun taimia nousee.

Meinaako kukaan muu kokeilla tätä uutuutta ?  Siemenet on otettu lehtisellerikannasta josta on kasvatettu ME-tulos joten voi olettaa että aika kohtuukokoista puskaa tässä on mahis kasvatella  :)

Jos selleriä ei ollut siemenkirjeessä (62 ensimmäisessä kirjeessä oli)  ja se kiinnostaa niin kannattaa kysellä siemenpörssin kautta jos vaikka joku sitä saanut ei meinaa sitä laittaa kasvamaan.

Sunne

• Newbie
  • *
Vs: Varsiselleri - Celery
« Vastaus #1 : Tammikuu 31, 2016, 22:03:26 »
Nytkö ne jo pitää kylvää? Täytyykin siis pistää töpinäksi  :). Itsekin ihmettelin kirjeen saatuani, että onko sinne eksynyt ihan tyhjä pussi, kunnes huomasin ne lähinnä pienenpienen hiekanjyväsen kokoiset hiukkaset pussissa. Saa nähdä, mihin tämä istutuskausi minut viekään ... ;D

Maarit

• Moderaattori
  • Hero Member
« Vastaus #2 : Helmikuu 28, 2016, 14:20:04 »
Koulin eilen 26.1. kylvetyt varsisellerin taimet omiin potteihinsa.  Oikein terhakoita pikku taimia oli kasvanut kirkasvaloputken alla autotallissa, lämpötila hiukan vaihdellen  n. 16-18 astetta.  Siellä samoissa oloissa jatkavat kasvuaan.
Olis mukava kuulla miten muilla sujuu tämän kanssa ! Sunne, mites sulla,  laitoitko ne kasvamaan ?

Sunne

• Newbie
  • *
« Vastaus #3 : Maaliskuu 12, 2016, 18:34:09 »
Unohdin ne siooin kokonaan kylvää, kun tuli muita puuhia ja vasta tänään olen saanut ne multaan  ::). Katsotaan, tuleeko enää mitään, mutta ainakin kasvua on sitten hauska seurata. Kylvin kaikki omiin pikkuisiin taimiastoihin. Vinkkisi perusteella leikkasin pikkupussukan kolme sivua auki ja avasin pussin, kuin lehden sivut levälleen ja painoin sen sitten kosteaan valkoiseen talouspaperiin. Siitä siemenet oli helppo erottaa ja siirsin ne yksitellen pinseteillä multaan. Ja ohut kerros vermikuliittiä päälle. Aikamoista askartelua, mutta ajattelin säästyä koulimiselta  ;). Jos ne sieltä lähtevät kasvuun, siirrän pikkuiset taimet sellaisenaan isompiin ruukkuihin niin, että koko multapaakku on mukana. Eli katsellaan...

Maarit

• Moderaattori
  • Hero Member
« Vastaus #4 : Huhtikuu 03, 2016, 15:33:42 »
Aikamoista askartelua tosiaan :D  Kerro oliko onnistunut tapa.

Varsisellerit kasvaa kovaa kyytiä, omani olen jo siirtänyt astetta isompiin ruukkuihin pikku poteistaan. Varmaan täytyy vielä ainakin kerran tehdä siirto isompiin ruukkuihin, näillä on sen verran kova juurikasvu.

Maarit

• Moderaattori
  • Hero Member
« Vastaus #5 : Huhtikuu 19, 2016, 18:50:31 »
Sunne, mitä kuuluu sun varsisellereille ?

Kaivelin just tietoa varsiselleristä ja totesin et se on kaksivuotinen. Eli jos haluaa saada siemeniä kerättyä niin täytyy jotenkin saada se talvetettua ensin. Uskaltaiskohan sen jättää maahan talveksi ?
Kokonaan toinen juttu on sitten se miten ihmeessä siitä pystyy keräämään siemeniä kun eihän niitä edes näe kun ne on niin pieniä ???

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 19, 2016, 19:11:59 kirjoittanut Maarit »

Sunne

• Newbie
  • *
« Vastaus #6 : Huhtikuu 23, 2016, 18:31:15 »
Istuttelin silloin omani pieniin potteihin kaikki omiinsa. Nyt ne pitäisi jo siirtää pikaisesti isompiin. Se on outoa, että niin näissä, kuin muissakin istuttamissani kasveissa on ensin sellainen ohuenohut varren huitukka ja sitten vasta alkaa vankempi kasvinosa ja varsi. Pitääköhän uudelleenistuttaessa tuo "huitukkaosa" laittaa mullan alle piiloon, vai istuttaa samaan syvyyteen? Siis myös porkkanoissa, lantuissa ym. sama mysteeri.

Ja pahoittelut, kun en ole vastannut. Voikohan jostain asetuksista laittaa jokin sellainen, että jos tulee uusi viesti keskusteluun, johon itse osallistunut, niin tulisi sähköpostiin joku ilmoitus. Nyt ei ole tullut mitään ilmoitusta.

Maarit

• Moderaattori
  • Hero Member
« Vastaus #7 : Toukokuu 29, 2016, 20:17:20 »
Nyt vasta huomasin viestisi. Yritän päivittäin käydä katsomassa keskustelujen etusivulla onko jokin osio "vihreänä" eli sinne on tullut uusi viesti.  Joskus en sitten huomaakaan kaikkia sinne tulleita  :(
Sellerisi on varmaan jo päässeet lopulliselle kasvupaikalleen.
Omani istutin joku aika sitten kasvimaalle, yhden säästin istutettavaksi erikseen ruukkuun.

Voikohan jostain asetuksista laittaa jokin sellainen, että jos tulee uusi viesti keskusteluun, johon itse osallistunut, niin tulisi sähköpostiin joku ilmoitus. Nyt ei ole tullut mitään ilmoitusta.
Hyvä idea, otan tuon asian puheeksi Mikaelin kanssa, hän on se meidän it-guru  :)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2016, 20:19:04 kirjoittanut Maarit »

Sunne

• Newbie
  • *
« Vastaus #8 : Heinäkuu 30, 2016, 22:53:07 »
No, niin, nyt vasta huomasin vastata sinulle  :-[. Mutta iso kiitos muistutusohjeesta :). Tähän varsiselleriasiaan; minulla on maakellari, jossa voisin yrittää talvettaa yhden varsisellerin vaikka jossain ruukussa tai säkissä ja sitten ensi keväänä istuttaa sen uudestaan. Onnistuukohan? Mutta mitä ihmettä nyt teen noille sellereille; alanko syödä niitä? Sain lopulta kasvatettua viisi ja nyt ne kasvaa niissä rumpuputken pätkissä palstalla. Mitään hajua ei ole, onko ne jotain jättikokoisia, vai ihan normaaleja. Ja tosiaan kannattaisiko jättää vaikka vain kaksi kasvamaan ja popsia muut salaatin seassa? Ja kasvaako ne vielä syksyyn asti, vai missä vaiheessa se 45 asteen katkaisu tulisi tehdä?

Ihan naurattaa jo tuo siementen kerääminen; mahtaa olla aika epätoivoista  ;D ???

Sunne

• Newbie
  • *
« Vastaus #9 : Syyskuu 03, 2016, 08:46:06 »
Onkos kenelläkään tietoa, miksi varsiselleri nuupahtaa ihan yllättäen ja on päivässä pilalla  :(? Näyttäisi siltä, että se juuriosan tyvi jotenkin mätänee tms. Onkohan kyseessä tauti, eläin, vai vika kasvatuksessa? No, pari selleriä vielä sentään sinnittelee  ;D

Maarit

• Moderaattori
  • Hero Member
« Vastaus #10 : Syyskuu 03, 2016, 09:48:25 »
En osaa tohon sanoa mitään. Minun varsisellerit kasvimaalla vihreinä puskina kasvavat edelleen.  Yhdestä oon napsinut syötävää. Hoksasin että keitettynä sen maku pehmenee. Varmaan sillä tavalla sitä tulee syötyäkin.
Oon miettinyt itsekin sitä talvettamista mutta maassa ei varmaankaan talvehdi ? Muuta paikkaa mulla ei ole, mutta voisin yhden jättää ehkä maahan ja sittenhän sen ensi vuonna näkee että nouseeko sieltä mitään vai ei.

Sunne

• Newbie
  • *
« Vastaus #11 : Syyskuu 04, 2016, 10:23:26 »
Mielestäni joku kirjoitti vuosia sitten jossain keskustelupalstalla, että oli talvettanut tavallisen varsisellerin ihan maassa, eikä ollut ollut mitään ongelmia. Mitenkähän se sitten kukkii? Ei kai persiljassakaan mitään havaittavia kukkia ole, vaikka on kaksivuotinen ja siemenistä sitäkin kasvatetaan  :-\

Maarit

• Moderaattori
  • Hero Member
« Vastaus #12 : Syyskuu 04, 2016, 18:00:47 »
En nyt muista miltä se persiljan kukinto näyttää, siemeniä oon kyllä omista persiljoistani toisena kasvuvuotenaan kerännyt.

Mutta olispa hyvä jos varsiselleri talvehtisi maassa. Saataisi ehkä sitten siemeniäkin kerättyä. Meinaan kokeilla, katotaan miten onnistuu.

Maarit

• Moderaattori
  • Hero Member
« Vastaus #13 : Helmikuu 09, 2018, 11:31:38 »
Näytin miettineeni syksyllä 2016 varsisellerin maahan talvehtiman jättämistä. Teinkin silloin niin että jätin yhden tai kaksi nostamatta. Keväällä 2017 ei sieltä mitään noussut vaikka muistin kyllä asian enkä vahingossa sitä paikkaa myllertänyt muuhun tarkoitukseen. Kun näytti ettei sieltä mitään kasvua nouse, otin paikan sitten muuhun käyttöön.

Tänään olen taas lehtisellerin kylvöpuuhissa, siksi täällä foorumilla seikkailenkin. Tulin tarkistamaan että mikä se mun kylvösysteemi oikein olikaan.  Hyvin oli tallessa tieto täällä. Nyt takaisin kylvöhommiin  :)

Urmas

• Newbie
  • *
« Vastaus #14 : Helmikuu 10, 2018, 17:05:52 »
Kateellisena täällä luen kun muut on jo aloittaneet kylvöpuuhat. Pitäs ehkä itsekin ostaa kylvömultaa ja aloittaa. Tänä vuonna voisin kokeilla jotain uusia lajeja.