Select Language
English Finnish

Kirjoittaja Aihe: PITKÄ MELONI eli KAKRI, ARMENIAN YARD LONG CUCUMBER (Cucumis melo var. flexuosus  (Luettu 2278 kertaa)

puumuu

• Newbie
  • *
Tarvinneeko tuo pölytystä? Olen nyppinyt koiraskukat pois kun ei mieleen juolahtanut ettei se ehkä siinä suhteessa olekaan kasvihuonekurkkua vastaava. Hedelmien alkuja ei vain näy, tai on muutama itsestään kuollut. Itse kasvi on varmaan 3-4 metrinen, sen sivulatvoja on typistetty ja taisinpa katkaista päälatvankin. Oletin ko. kasvin pienemmäksi. Onko tuo stten edes helppo sadotettava vai mikä tässä taas mättää... tämä pilvinen kesäkö? Kasvarissa yölämmöt ovat pysyneet päälle 17, päivälämmöt yleensä 20 - 25. Joku kasvattanut ja saanut satoakin? Alkaa kohta tulla kiire...

Maarit

• Moderaattori
  • Hero Member
  • Asioilla on taipumus järjestyä
Kyllä se tietääkseni tarvitsee pölytyksen. Kasvatetaan kasvihuonekurkun tapaan, ja kun se ei ole mikään partenokarppinen lajike (partenokarppiset lajikkeet tuottavat hedelmää ilman pölytystä ja hedelmöitystä) niin pölytys on tarpeen. Ne muutama itsekseen kuollut hedelmän alku sinulla on todennäköisesti alkuja jotka ovat jääneet pölyttymättä ja sitten surkastuneet pois.

Kopsasin kotisivujen kasvatusohjeista tähän pienen pätkän: "Käytännössä kakria voi kasvattaa  samoin menetelmin kuin kasvihuonekurkkua. Idätys toukokuussa, tuetaan kasvamaan ylöspäin. Säleikkö tai raudoitusverkko tukena on tarpeen  sillä hedelmä on painava.
Kakria voi kasvattaa myös maata pitkin mutta maassa kasvatettava hedelmä on malliltaan mitä sattuu. Säleiköstä alaspäin roikkuen hedelmä kasvaa suoraksi ja pitkäksi. Hedelmän kypsymisaika  56 päivää, aika kylvöstä satoon n. 100 päivää. "

On kakria kasvatettu Suomessa ainakin täällä Kouvolan alueella ja saatu myös satoa. Kasvihuoneessa muistaakseni sitä kasvatettiin.

puumuu

• Newbie
  • *
Jeps. Samaa aloin siis itsekin jo arvella. Harmi ett vaikka kasvi itse on suorastaan liian iso on siinä on kukkia todella vähän ja ne harvat koiras- ja naaraskukat eivät edes samaan aikaan. Pitänee kokeilla kelpaako muiden kurpitsoiden pölytysapu... ehkä jopa kasvarikurkun kelpaa. Mut sittenpä näkee.

puumuu

• Newbie
  • *
Loppulauselma: tuotti loppujen lopuksi 5 melonia + 3 minimelonina poimittua. Pölytyssuhteet jäivät hämärän peittoon, pölyttelin niitä pumpulitikulla jossain vaiheessa itse ja vaikutti auttavan, kuitenkin loppukaudesta ilmestyi 3 isoa melonia joita en pölyttänyt. Ehkä kasvariin oli päässyt hyönteisiä vaikka olen yrittänyt sen mahdollisuuden rajata pois. Niin hakkasi tuotollaan tavan kurkut, kesä oli kaikkiaan surkea kurkkukasveille ja myös tomaateille, siis jopa kasvarissa (vuosi sitten tomaatteja luokkaa 50 - 60 kg, nyt jäänee 25 - 30 kiloon.

Maarit

• Moderaattori
  • Hero Member
  • Asioilla on taipumus järjestyä
Harmi ettei se pölytys-asia auennut. Olis ollut hyvä saada kasvatusohjeeseen käytännön tietoa :(