Select Language
English Finnish

Kirjoittaja Aihe: vuoden 2015 siemenkirjeen siemenistä kasvatetut, mm. maissit syötäviä?  (Luettu 2001 kertaa)

mymmeli66

• Newbie
  • *
 tämä on varmaan tyhmä kysymys mutta olen uusi täällä, kaikenlaista viljelyä pienimuotoisesti harrastellut jo muutaman vuosikymmenen kyllä, onko jättimaissi jonka siemenet sain jättikasviyhdistykseltä syötäviä ja muutkin vihannekset/kasvikset, siis ´saamastani siemenistä mahdollisesti  kasvattamani vihannekset/kasvikset (jos onnistun niistä jotain kasvattamaan) :D vai onko ne koristemaissin tapaisia ja kilpailuun ja pihan koristukseksi
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 25, 2015, 23:31:30 kirjoittanut Maarit »

Maarit

• Moderaattori
  • Hero Member
  • Asioilla on taipumus järjestyä
Hei, tervetuloa mukaan tämän hauskan harrastuksen pariin  :)

Olen kasvattanut jättimaissia mutta siemenet tähkistä  keräsin jaettavaksi yhdistyksen jäsenille eteenpäin enkä siis niitä valmistanut ja  maistellut. Kotisivujemme mukaan "Kilpailuissa käytettävät pisimmät maissilajikkeet eivät yleensä ole syötäviä", mutta mikään ei estä kokeilemasta minkä makuisia maisseja tähkästä saa. Henkilökohtaisesti en usko että sokerimaissin makuisia niistä tulee koska näissä on jalostuksessa keskitytty kasvin kokoon eikä itse maissin makuun, mutta toisaalta en tiedä onko kukaan jäsenistämme koskaan kokeillutkaan. Ehkä sinä testaat ja kerrot meille muille kannattaako kasvattelu siltäkin kantilta ? 

Muut jättivihannekset kuten esimerkiksi -porkkana, -lanttu, -palsternakka-, -punajuuri, -kaali jne, ja tietysti myös -kurpitsa ovat aivan syöntikelpoisia, niitä olen testannut. 

Hommia riittää hyötykasvattelijan ja -säilöjän syksyssä kun harrastaa jättikasviksia  :)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 25, 2015, 23:45:51 kirjoittanut Maarit »