Select Language
English Finnish

Kirjoittaja Aihe: Sipuli - Onion  (Luettu 4177 kertaa)

Maarit

• Moderaattori
  • Hero Member
  • Asioilla on taipumus järjestyä
Sipuli - Onion
« : Elokuu 22, 2013, 19:38:57 »
Hidasta on jättisipulin kasvu, vaikka onhan ne tietty jo aika isoja tässä vaiheessa. Laitoin 10.2. itämään "Big flat onion, unknown variety from Sicily" . Viikossa itivät oikein hyvin.  Kasvimaalle siirsin ne 20.5.
Tänään vetäisin harson päälle hallan suojaksi, varret kun kaikissa on vielä oikein elinvoimaiset.  Lajike näyttää olevan tosiaan litteä, ei siitä mitään ennätyksiä kasvatella ainakaan minun taidoilla  :)

« Viimeksi muokattu: Elokuu 22, 2013, 19:41:41 kirjoittanut Maarit »

aami

• Full Member
Vs: Sipuli - Onion
« Vastaus #1 : Lokakuu 07, 2013, 17:16:05 »
Sipulin kasvatuksen voi aloittaa jo tässä tai ensi kuussa. Siemeniä löytää kaupoista ja nettiputiikeista kun googlaa Jättisipuli Kelsae :)

Tällä hetkellä Suomen ennätystä pitää hallussaan Tuija Osmala 1,266kg:n tuloksella.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 07, 2013, 17:17:37 kirjoittanut aami »

Maarit

• Moderaattori
  • Hero Member
« Vastaus #2 : Joulukuu 15, 2013, 14:08:54 »
Toi Big flat onion mitä kasvattelin viime kesänä ei ole sellainen lajike joka kelpaa kilpailuun.  Se on jakosipuli. Kyselimme maailmalta sipulia koskevia sääntöjä viime syksynä varmistaaksemme tuollaisen sipulin sääntöjenmukaisuuden, koska  huolimatta siitä että se kasvun myötä alkoi jakaantumaan lohkoihin se kummiskin  kasvoi yhdestä siemenestä eli tavallaan oli yhtä sipulia.

Halusimme  varmuuden asiasta  ennen kisoja. Vastaus oli aivan yksiselitteinen:  Jakaantuneita sipuleita ei hyväksytä, sipulin tulee olla yhtä sipulia josta lähtee yksi varsi.

Keittiöhommiin tuo sipuli oli oikein hyvä, yhdestä sipulista riitti matskua ja se oli mehukas ja maultaan mieto.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 15, 2013, 15:30:14 kirjoittanut Maarit »

Maarit

• Moderaattori
  • Hero Member
« Vastaus #3 : Tammikuu 09, 2015, 13:46:10 »
Laittakaahan sipulin siemenet itämään. Jos mietitte että mistä siemeniä saa, niin Lord Nelsonilla on ainakin myynnissä "Kelsae" -jättisipulin siemeniä. Ja äsken ilmestyneestä Exotic Gardenin siemenkuvastostakin löytyi tilattavaksi.

Maarit

• Moderaattori
  • Hero Member
« Vastaus #4 : Joulukuu 27, 2015, 17:05:49 »
Kotisivuilla olevat  Sipuli-kasvatusohjeet on päivitetty tänään. Sinne on lisätty Peter Glazebrookin kasvatusohjeet/vinkit. Käykäähän lukemassa.
Vuoden 2016 siemenkirjeessä on mukana  Peteriltä hankittuja  jättisipulin siemeniä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 27, 2015, 17:09:38 kirjoittanut Maarit »

Sunne

• Newbie
  • *
« Vastaus #5 : Helmikuu 03, 2016, 23:19:10 »
Koskeeko viileässä kasvattaminen myös idätysvaihetta, vai tulisiko siemenet idättää lämpimässä?

Maarit

• Moderaattori
  • Hero Member
« Vastaus #6 : Helmikuu 04, 2016, 11:17:38 »
Kasvatusohjeessa sanotaan "Idätä siemenet viileässä, +13...+18 lämpötiloissa itäminen kestää n. 1-2 viikkoa. Muista pitää kylvös kosteana. Lämpimämmässä paikassa itäminen on heikkoa. ".
Minä idätin omani huoneessa jossa lämpötila n. 18 astetta, ne itivät kaikki viikossa.

Sunne

• Newbie
  • *
« Vastaus #7 : Helmikuu 04, 2016, 19:16:37 »
Ok. Minulla suunnilleen sama lämpötila. Nyt vain odotellaan :).

Sunne

• Newbie
  • *
« Vastaus #8 : Maaliskuu 12, 2016, 18:36:47 »
Kyllä on melkoisia ohuita ruipeloita nuo sipulinvarret. Yksi on hiukan kahta toista paksumpi, joten se taitaa olla valioyksilö (siis näistä minun taimistani  ;D). Pituuskasvu onneksi on lähes pysähtynyt, joten ehkä ne oikeasti siitä vankistuu...

Maarit

• Moderaattori
  • Hero Member
« Vastaus #9 : Maaliskuu 13, 2016, 00:40:20 »
Kyllä ne siitä  :D 
Omissani ei ole vielä silminhavaittavaa sipulipullistumaa mutta varret on paksuuntuneet aika kivasti. Kertaalleen olen vaihtanut ne isompiin potteihin. Kylvöpotit oli niin pieniä ja kun juuret alkoi pilkistää pohjasta niin vaihdoin isompiin.Ovat olleet itämisestä asti  kirkasvaloputken alla noin +16-17 lämpötilassa. Oon kastellut kerran viikossa lannoitevedellä (se vaaleanpunainen).

Sunne

• Newbie
  • *
« Vastaus #10 : Huhtikuu 23, 2016, 18:37:35 »
Luulin jo, ettei sipuleista tule mitään. Mutta kyllä ne varret tosiaan on lähteneet vankistumaan ja se pituuskasvu on hidastunut. Laitoin silloin alle lannoitettua puutarhamultaa alle ja istutusmultaa pintaan. Nyt täytyy varmaan alkaa jollain lannoittamaan, jos aikoo saada niistä isoja. Toisaalta mieluusti odottelisin, että saan ne istutettua maahan asti. Milloinkahan uskaltaa? Voisin laittaa ne kasvimaalle lavoihin. Onkohan se hyvä idea?

Maarit

• Moderaattori
  • Hero Member
« Vastaus #11 : Huhtikuu 23, 2016, 19:35:24 »
Sunne, luulen että se lavakasvatus on oikein hyvä idea, siinä pystyy tarjoamaan ihannekasvuolosuhteet alkaen maan laadusta. Itse en ole vielä päättänyt mihin istutan omani, mutta luulen että jonkun laitan kasvulaatikkoon kasvimaalle, jonkun ehkä laitan ruukkuun (= laastipalju) ja jonkun ihan maahan kasvimaalle. Mulla on tarkoitus ainakin yrittää saada osa sipuleista kukkimaan ja sitten kerättyä siemeniä, ja luulen että kasvimaalle istutetut saattaisi olla sen verran kylmissä oloissa että ne ehkä kukkisi.  Eli jos aikaisin istuttaa ulos niin ne saa kylmää ja alkaa kukkimaan sen sijaan että alkaisivat kasvattaa sitä sipulia isoksi. En siis suosittele kovin aikaista ulos istutusta jos mielessä on ison sipulin kasvattaminen.

Mitäs siellä kasvatusohjeessa sanottiin lannoittamisesta, en nyt suoralta kädeltä muista mutta muistelen että lannoitusta annetaan kasvun alussa, ei enää pahemmin silloin myöhemmin. Saatan olla väärässä, tarkista sieltä kotisivujen ohjeesta.

Minä olen lannoittanut kerran viikossa kastelulannoitteella edelleen. Sipulin pullistumista ei vielä huomaa, tai no oon kyllä vähän katsellut että onkos siellä jotain  mutta taitaa olla toiveajattelua vielä  :D

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2016, 19:37:34 kirjoittanut Maarit »

MikaT

• Newbie
  • *
« Vastaus #12 : Elokuu 20, 2016, 22:56:53 »
Mitäs sipuleille kuuluu? Minulla on ensimmäistä kertaa sipuleita kasvamassa. Keväällä näin kaupassa isoja sipuleita, oli pakko punnita suurin. Se painoi 300g. Vaikutti pitkään että tuonkin kokoisessa on tekemistä. Omien painon arviointi on vaikeaa kun en ole nähnyt koskaa jättisipulia :-D
Missä vaiheessa sipuli on painavimmillaan, milloin kannattaa nostaa ja punnita?
Tavalliset sipulit laitoin tänään puhdistettuna ja kuivattuna varastoon. Jättien varsissa on kyllä vielä vihreää.

Maarit

• Moderaattori
  • Hero Member
« Vastaus #13 : Elokuu 22, 2016, 09:37:48 »
Tuolla kasvimaassa ovat omat jättisipulinikin vielä. Varsista päätellen saavat vielä ollakin koska ovat pääosin vihreät. Kokoa noilla mun sipuleilla ei ole kaupan jättisipulia enempää. Ne pari jotka istutin kasvulaatikkoon ovat jääneet samassa laatikossa kasvavien muiden jättikasvien varjoon ja alle, en tiedä onko niitä siellä enää vai ei. Pari istutin suureen ruukkuun muiden jättikasvien kanssa ja niille kävi samalla tavalla.

marjamäki

• Newbie
  • *
« Vastaus #14 : Elokuu 31, 2016, 23:07:17 »
koska ne sipulit pitäs kylvää? syksyllä? keväällä? jotain siemeniä tuolla on..