Select Language
English Finnish

Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Yleinen keskustelu (General) / Vs: siemenet ei idä?
« Uusin viesti kirjoittanut MikaT Huhtikuu 13, 2018, 21:06:37 »
Minulla oli joku vuosi sitten myös ongelmia saada oikeastaan mitään itämään. Kokeilin kaikenlaista, kyselin ja etsin.
Kokeilujen jälkeen minulle sopivin on ollut lauttaidätys. Tänäkin vuonna lähes kaiken idätän lautalla, tähän asti hyvin tuloksin.
Sellerit laitoin yhdistyksen ohjeiden mukaan multaan ja kelmun alle. Nekin itivät, pitkän ajanjakson aikana. Pienestä se kasvi alkaa!
"Kissanhiekka" idätystä pitää kokeilla joskus, olen kuullut hyviä kokemuksia. Se säilyttää kuulemma kosteuden hyvin.
Sopiva lämpötila ja sopiva tasainen kosteus, näitä pidän tärkeänä.
 Idätys ei kaipaa valoa?
2
Yleinen keskustelu (General) / Vs: siemenet ei idä?
« Uusin viesti kirjoittanut Maarit Huhtikuu 08, 2018, 14:18:43 »
Tutustumispaketilla tarkoitat varmaan yhdistyksen jäsenilleen jäsenetuna lähettämää siemenkirjettä. 
Olethan tutustunut kotisivuilla oleviin kasvatusohjeisiin ?  Siellä on aika hyvin olemassa myös idätysohjeet eri lajeille. Joidenkin lajien siemenet itävät huonommin kuin toisten, siksi kannattaa idättää ohjeiden mukaan jotta onnistumisen mahdollisuus on mahdollisimman hyvä.  Eri lajeilla on myös itämisajoissa suuria eroja. 

Siemeniä ei ole mitenkään etukäteen käsitelty,  myöskään paleltuminen ei haittaa siemenien itämistä. 

Kovin montaa siemenkirjeessä ollutta lajiahan ei vielä aikataulullisesti edes ole itämään laitettu, esim. kaikki kurpitsasukuiset vielä odottavat omaa kylvövuoroaan.

3
Siemenet (Seeds) / Vs: O: paprikan, chilin siemeniä
« Uusin viesti kirjoittanut Maarit Huhtikuu 08, 2018, 14:09:02 »
Mikko, yhdistyksellä ei ole ollut vielä chilin siemeniä kertaakaan jaossa jäsenille.  Chili tuli vasta hiljattain mukaan yhdistyksen hyväksymiin lajeihin (ei-kilpailukasvis).
Kotisivujemme "Kasvatusohjeet - Muut kasvikset" -osiossa chilin kohdalla on nimetty joitakin lajikkeita joita kannattaisi koon puolesta, kisamielessä, kasvattaa.  Käy kurkkaamassa nimiä sieltä. Kenties joltain chili-foorumilta saattaisit löytää harrastajan jolta noita siemeniä voisit kysellä ?
Luulen kyllä että chilin siemenkasvatuksen aloitus on ajallisesti myöhäistä tätä kautta ajatellen.
4
Yleinen keskustelu (General) / siemenet ei idä?
« Uusin viesti kirjoittanut MikkoUtriainen Huhtikuu 08, 2018, 11:13:38 »
Jostain syystä en ole saanut yhtään siementä itämään tammikuun yhdistyksen tutustumispaketista? Onko huono saanto yleistä vai mikä mahtaa olla ongelmana?
Ei kai niissä mitään peittausaineita ole? tai voiko olla paleltuminen?
vai enkö ole tarpeeksi kärsivällinen, nyt vasta 4vkoa ekoilla..
5
« Uusin viesti kirjoittanut MikkoUtriainen Huhtikuu 08, 2018, 11:06:44 »
Myös haen chilin siemeniä, mistä saa?
t.mikko
6
Kurpitsa (Pumpkin, Squash) / Vs: Nelson Gardenin paperpot 1,1l
« Uusin viesti kirjoittanut chilifellow Huhtikuu 06, 2018, 21:41:08 »
Ok. Kiitos vielä siemenkirjeestä.
7
Kurpitsa (Pumpkin, Squash) / Vs: Nelson Gardenin paperpot 1,1l
« Uusin viesti kirjoittanut MikaT Huhtikuu 06, 2018, 18:45:11 »
Ensimmäisen jättikurpitsan taimeni olen saanut maitopurkissa, ja siitä kasvoi niin suuri etten ole suurempaa saanut useammalla yrityksellä.
Jos aikataulu luonnon kanssa on täydellinen niin paperpot on ihan oiva esikasvatusruukku. Voihan sen tarvittaessa laittaa isompaan ruukkuun jos ulos ei kasvia saakkaan, mutta tämä ei toisaalta ole hyvä juttu. Tavoite on saada taimi mahdollisimman pienenä ulos, heti ensimmäisen varsinaisen lehden muodostuttua.

Jotkut varmaan istuttavat ennen äitienpäivää ulos. Minulla kasvavat täysin avomaalla joten ulosistutuaika on vasta kun ei ole enää yöpakkasia.
Jonkun verrran voi suojata harsojen yms. avulla. Viime vuonna useampi taimi paleltui kesäkuun ensimmäisenä yönä!!!
Eli yöpakkasia on seurattava tarkkaan.
Idätys pariviikkoa ennen ulosistutusaikaa, näinkös se oli..?  :)
8
Kurpitsa (Pumpkin, Squash) / Nelson Gardenin paperpot 1,1l
« Uusin viesti kirjoittanut chilifellow Huhtikuu 06, 2018, 15:57:30 »
Heip, chileillä olen esikasvattunut taimet pahvisissa paperpoteissa (1,1l). Ne on hyviä, juuret kasvaa pohjan läpi ja voi siirtää lopulliseen kasvupaikkaan. Ympäristöystävällisiä pahviruukkuja, kun ne ajan mittaa maatuu kasvualustaan.

Kysymys: onko liian pieniä esim. jättiskurpitsoiden esikasvatukseen, kun siemen itää nopsaa ja taimi kasvaa silmissä? Oisko sopiva aika idättää Äitienpäivän aikoihin, kun istuttaa kurpitsan taimen ulos?

Paperpotteja saa mm. Bauhaus, K-rauta ja erilaiset puutarhaliikkeestä. Kaiketi myös Honkkarista ja Prismoistakin.

Suurin koko on tällä hetkellä se 1,1l pahviruukku.
9
Yleinen keskustelu (General) / Vs: Tervetuloa mukaan
« Uusin viesti kirjoittanut chilifellow Huhtikuu 04, 2018, 18:39:01 »
Kiitos muhkeasta kirjeestä, Maarit, ihan viherpeukaloa syyhyttää!

Kiitos myös Mika T.! On hyvä starttipaketti siemeniä.

;D
10
« Uusin viesti kirjoittanut Maarit Huhtikuu 02, 2018, 18:04:09 »
Ostetaan superisojen paprikoiden ja chilien siemeniä. Poltetta saa olla.
Itse asiassa, kaikkien jättien siemenet kiinnostaa.

Laitan sulle  muutaman jättikasvislajin siemeniä tulemaan kuten jo meilitse sovittiinkin. Kirje on jo valmis ja  vien sen huomenna postiin.
Tervetuloa mukaan tämän hullunhauskan harrastuksen pariin  :)
Sivuja: [1] 2 3 ... 10